top of page

TRIN 7 Søg job som ernæringsassistent

I har nu lavet nogle af de opgaver, man løser i jobbet som ernæringsassistent, og I har besøgt en erhvervsuddannelse. I dette trin skal I evaluere på jeres oplevelser. I skal altså tænke over, hvad I har fået ud af forløbet indtil nu.

Bagefter skal I kigge på listen over de kompetencer, som det er godt at have for at blive en god ernæringsassistent, og tænke over, hvilke kompetencer I selv har. Måske kan I mange af de ting, man skal kunne som ernæringsassistent. 

Til sidst skal I søge et fiktivt job eller en praktikplads som ernæringsassistent.  

 

Opgaver

1) Hvad har I lært om uddannelsen?
 


 

Pencil and notepad

2) Har I de kompetencer, der skal til for at blive en god ernæringsassistent?  

3) Find ud af, hvor I gerne vil arbejde og skriv ansøgning og cv, så I kan søge job.

 

I finder opgaverne herunder: 

OPGAVE 1 Tænk over hvad I har lært om uddannelsen

Hvad har I fået ud af forløbet indtil videre?


Tal sammen i gruppen om, hvad I har fået ud af forløbet indtil nu. Skriv jeres svar ned. 

  1. Hvordan tror I, at det vil være at gå på uddannelsen?

  2. Hvad synes I om den opgave, I blev stillet (planlægge en menu til fest på plejehjemmet)?

  3. Hvilke dele af opgaven var I hver især særligt gode til?

  4. Er der noget af det, I synes var særligt let eller svært?

  5. Hvilke dele af opgaven synes I var sjovt eller spændende?

  6. Er der noget, I gerne vil blive bedre til?

  7. Hvad var det bedste ved besøget på erhvervsuddannelsen? 

  8. På hvilken måde kan man være stolt af sit arbejde, hvis man er ernæringsassistent?

OPGAVE 2 Få overblik over jeres kompetencer

Hvad skal man kunne som ernæringsassistent?

 

I ved nu en masse om uddannelsen og jobbet. I denne opgave skal I tænke over, hvad man skal kunne for at blive en god ernæringsassistent, og om det passer med de ting, I selv er gode til (jeres kompetencer). Herunder ser I en liste over de kompetencer, man skal have ifølge Uddannelsesguiden (ug.dk) for at blive en god ernæringsassistent.
 

  • Du skal have en god fysik - man står op og går meget rundt

  • Du skal have interesse for mad og sundhed

  • Du skal have lyst til at arbejde i et køkken

  • Du skal være god til at bevare overblikket - også når der er travlt

  • Du skal have sans for hygiejne (renlighed)

  • Du kan arbejde både selvstændigt og sammen med andre

  • Du er indstillet på at bruge it-værktøjer.
     

Har I ved at arbejde med forløbet selv fået øje på nogle andre kompetencer, som det er godt at have, hvis man gerne vil være ernæringsassistent?

Hvordan passer de ovenstående kompetencer med jeres egne kompetencer? Sæt jer sammen to og to og interview hinanden om jeres kompetencer.

> Hent interview-guide (kompetencer)

Når I er færdige med at interviewe hinanden, skal I sammenholde jeres kompetencer med de kompetencer, det er godt at have, hvis man vil være ernæringsassistent. Du behøver ikke kunne sætte kryds ved alle kompetencerne, men hvis du kan sætte kryds de fleste steder, er uddannelsen måske noget for dig. Det kan også være, du har nogle kompetencer, som ikke står på listen, men som er gode at have. 

Kompetencer er en persons evne til at udføre bestemte handlinger. Man kan f.eks. være god til et bestemt stykke arbejde som at svejse i jern. Man kan også have mere almene og personlige kompetencer som f.eks. at være god til at samarbejde eller tage ansvar.

OPGAVE 3 Søg et job - skriv ansøgning og cv

Sådan kan du skrive en god jobansøgning

Hvad går jobbet ud på?
Når du skal skrive en jobansøgning, er det vigtigt, at du viser, at du har forstået, hvad det er, arbejdsgiveren har behov for.  

 

Eksempel: Jeg kan se, I søger en person, der vil være god til at lave en ugentlig madplan for børnehavens børn, og som kan lave en madplan, der overholder børnehavens krav om, at børnene ikke må få sukker. 
 

Hvordan vil du løse opgaverne?
Skriv hvordan du vil løse opgaverne eller udføre arbejdet. Kom gerne med nogle konkrete eksempler. På den måde kan arbejdsgiveren vurdere, om du har de rette kompetencer, og om du er motiveret for at få jobbet. 

 

Eksempel: Jeg vil løse opgaven ved at lave en madplan, hvor børnene får fisk to dage om ugen og kød to dage om ugen. Den sidste dag vil jeg lave vegetarmad. Ingen af opskrifterne vil indeholde sukker, og når jeg laver sukkerfrie desserter, vil jeg bruge dadler som sødemiddel. 
 

Hvorfor vil du være god til jobbet?
Hvad er det, du kan, som gør, at du vil være god til at løse jobbet? Hvilke nogle af dine kompetencer vil du benytte? Skriv hvorfor du som person vil være egnet til at udføre arbejdet, og hvorfor du vil være glad for at for jobbet. 

 

Eksempel: Jeg har altid været vant til at lave madplaner i min egen familie, da det giver de bedste måltider, og man sparer mange penge ved at have planlagt det hele på forhånd. Jeg har masser af gode ideer til velsmagende opskrifter, og jeg synes, det er sjovt både at planlægge måltiderne og lave selve maden. Hvis børnene er med i køkkenet, synes jeg kun, det er endnu sjovere. 

> Hent skabelon til ansøgning 

Sådan skriver du et cv


Et cv skal altid indeholde følgende:
 

  • Dine personlige oplysninger som fødselsdato og kontaktoplysninger.
     

  • Oplysninger om hvor du har gået i skole, og hvilken uddannelse du har taget. Skriv hvad du har lært på de forskellige skoler og uddannelser.

 

  • Oplysninger om hvor du har arbejdet, hvis du har haft et arbejde, og hvad du har lært af arbejdet. Hvis ikke du har haft et fritidsjob, kan du skrive, hvad du er god til, og hvad du har lært i andre sammenhænge. Det kan være, at du har stået i sportsklubbens kagebod eller har været med til at arrangere din bedstemors 75 års fødselsdagsfest. Det hele tæller med i et godt cv. 


> Hent skabelon til at skrive dit cv

 

Dit cv skal også indeholde et afsnit, hvor du beskriver dig selv som person. Det er altid svært at beskrive sig selv, så det kan være en god idé at interviewe hinanden to og to og på den måde komme frem til en beskrivelse af jeres personligheder. 

 

> Hent interview-guide (personlighed)
 

Tilføj en video til dit cv

 

Måske er det nemmere for dig at fortælle, hvem du er, og hvad du interesserer dig for, hvis du laver en video, hvor du præsenterer dig selv. Du kan lave videoen som et supplement til det skriftlige cv. Gå gerne sammen med en anden fra klassen, som også vil lave en video, så I kan skiftes til at optage og give hinanden feedback på videoen.

 

Her får du nogle tips til at lave en god video-præsentation af dig selv til cv'et. 

Jobannoncer

Klik på jobannoncerne herunder og vælg hvilket job du vil søge. 

Hersten Hospital.png

Kunne du tænke dig at stå for at anrette maden til patienterne på et hospital?

Pirathulen.png

Vil du hellere stå i et køkken i en daginstitution med en masse unger omkring dig?

Himmelbakken Plejehjem.png

Måske er du mere typen, der gerne vil arbejde i køkkenet på et plejehjem?

Værestedet Holger.png

Du kan også søge job som ernæringsassistent på et værested, hvor du laver mad til udsatte borgere. 

CV er en forkortelse for Curriculum Vitae, som betyder livsforløb. Et CV er en kort beskrivelse af en persons uddannelse og job, kompetencer og personlighed.  


 

Som ernæringsassistent kan man have forskellige typer af job og vidt forskellige arbejdspladser. I boksen til højre finder I fire forskellige muligheder. Læs jobopslagene igennem og beslut jer for, hvor I helst vil arbejde. Hvilket job lyder mest spændende og passer bedst til jeres kompetencer og jeres personlighed?

Bagefter skal I lave en jobansøgning og et cv. Jobansøgningen skal være skriftlig, men I må gerne lave cv’et som en video. 
I kan også vælge at lave et cv og ansøgning til f.eks. en kantine, hvor I gerne vil I praktik. 

TAG FAGHATTEN PÅ

UDVIKLET AF

Undervisningsportalen YouGlobe 2022 med støtte fra Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler til undervisning. 

Yglobe Logo-transperens.png

Find flere gratis undervisningsmaterialer på youglobe.dk

FAGKONSULENTER
 

  • Poul Micael Olsen, Uddannelsescenter Holstebro 

  • Anders Heegaard, Uddannelsescenter Holstebro 

  • Bjarne Hansen, Roskilde Tekniske Skole 

  • Lone Iserhorst Markussen, Uddannelsescenter Holstebro 

  • Andreas Klug, Hansenberg 

  • Erik Leschly, SOSU Østjylland 

DIDAKTISKE KONSULENTER
 

  • Bente Thorne, Korsvejens Skole, Tårnby

  • Sofie Reinholdt, Lundgårdsskolen, Herning

  • Karen Lisbeth Steen, Ørstedskolen, Rudkøbing

bottom of page