TRIN 3 Planlæg en olympiade
INTRO: I har nu aftalt, hvordan I skal arbejde sammen i gruppen. I dette trin skal I løse en konkret opgave. I skal nemlig planlægge ‘Skovvangskolens Olympiske Lege’ for eleverne i børnehaveklassen.
I skal finde på en række discipliner, som børnene kan dyste i, og en dans, som kan afslutte olympiaden.
I skal lave en fakkel, så I kan tænde den olympiske ild, og fremstille nogle flotte guldmedaljer til vinderne.
I skal købe frugt, som giver børnene energi til øvelserne. Til sidst skal i lave et samlet program for olympiaden.
Opgaver
-
Find på discipliner til olympiaden
-
Find på en dans som afslutning på olympiaden
-
Lav en fakkel og en ceremoni for den olympiske ild
-
Lav medaljer og en ceremoni for medaljeoverrækkelsen
-
Beslut hvad der skal købes af frugt og lav et budget.
Denne lille film giver et overblik over de opgaver, I skal løse.
6. Lav et program for olympiaden.
I finder opgaverne herunder.
OPGAVE 1 Find på discipliner til olympiaden
I skal nu i gang med at planlægge Skovvangskolens Olympiske Lege for eleverne i børnehaveklassen. Programmet skal bestå af mindst fem discipliner (aktiviteter), som børnene skal dyste i. I skal sørge for, at børnene får aktiveret både deres grovmotorik og deres finmotorik i løbet af olympiaden. Der går 25 børn i børnehaveklassen, og I skal beslutte jer for, om børnene skal deles ind i hold, som dyster sammen mod de andre hold i de forskellige discipliner. I skal planlægge fem forskellige discipliner, som eleverne skal dyste i.
Hvad er motorik?
Motorik er en beskrivelse for kroppens bevægelser. Når man går, løber, hopper, kaster, spiser osv, så bruger man sin motorik. Børn gennemgår en motorisk udvikling, som kan opdeles i grovmotorik og finmotorik.
Grovmotorik er evnen til at styre de store muskelgrupper i ben, arme, ryg osv. Vi bruger vores grovmotorik, når vi f.eks. går, løber og hopper.
Finmotorik er evnen til at styre de mindre muskelgrupper i hænder, øjne, mund, fødder og ansigt. Det er finmotorikken, der gør, at vi kan holde og styre redskaber med vores hænder, f.eks. når vi spiser med bestik eller griber en bold.
Tænk over, hvordan de forskellige discipliner aktiverer børnenes motorik, så de får trænet både finmotorikken og grovmotorikken under olympiaden.
> Læs om børns motorik
Eksempler på aktiviteter
-
Gå med et æg på en ske i hånden ud til en kegle og tilbage igen.
-
Balancegang på en bom med hjælp fra en kammerat.
-
Grib en bold og kast den videre over i en spand.
-
Slå kolbøtter
-
Tovtrækning
-
Gå igennem en forhindringsbane.
> Se flere ideer til aktiviteter
Hvad skal I?
-
Find på mindst fem OL-discipliner der passer til målgruppen
-
Find ud af hvor lang tid hver disciplin skal vare
-
Beslut jer for, om børnene skal deles ind i hold
-
Lav en samlet liste over, hvad der skal bruges af redskaber, materialer mm.
-
Snak om fair play og regler for børnenes opførsel.
Snak med skolens pædagogiske assistenter
I kan evt. gå hen og snakke med pædagogerne eller de pædagogiske assistenter, som arbejder i børnehaveklassen på jeres skole. Måske kan I få lov til at prøve nogle af aktiviteterne af på børnene. Måske synes pædagogerne så godt om ideen, at I får lov til at gennemføre hele olympiaden for børnehaveklassen. Husk at optage aktiviteterne på video, da I kan bruge det til jeres fremlæggelse i næste trin.
Tal om fair play og konkurrence
Børn kan let blive kede af det eller frustrerede, hvis de ikke vinder. Derfor er det vigtigt, at der er nogle klare regler for, hvordan børnene opfører sig over for hinanden under olympiaden. 'Fair play' er et udtryk for de regler, som deltagerne accepterer for konkurrencen. Det handler ikke kun om at overholde aktivitetens regler, men også om holdningen til og respekten for de andre deltagere. Lav nogle regler for fair play, som I kan fremlægge for børnene inden olympiaden.
OPGAVE 2 Find på en dans som afslutning på olympiaden
Når børnene har været igennem de OL-discipliner, som I har planlagt, skal olympiaden afsluttes med en dans, så børnene kan koble lidt af. Børn kan som regel godt lide at fjolle og danse, og dans er en naturlig måde for børn at udtrykke sig på. I kan enten vælge at lade børnene danse frit til noget musik eller lade dem danse et eventyr. I skal også beslutte, om der skal sang eller musik til dansen.
Sanglege
En god måde at få børnene til at bevæge sig på er gennem sange, hvor der hører nogle bestemte bevægelser til teksten. Det kan f.eks. være sangen “Den lille undulat”.
Jeg er en lille undulat (bask med vingerne)
Jeg har så ondt i min mave (hånden rundt på maven)
For dem jeg bor hos (lav et hus med hænderne)
Ja, dem jeg bor hos (lav et hus med hænderne)
De er så nærig’ (gnier-tegnet med fingrene)
De gir mig fisk, hver en'ste dag (lav fisken med hånden)
Og det kan jeg ikke lide (ryst på hovedet)
For jeg vil hell're (nik med hovedet)
Ja, jeg vil hell're (nik med hovedet)
Ha' Coca Cola og is! (Drik en cola og spis en is)
> Se flere sange på legedatabasen
Hvad skal I?
-
Find på enten en sangleg eller en dans over et eventyr til at slutte dagen af med
-
Vælg evt. hvilken musik der skal spilles til dansen
-
Find ud af hvor lang tid danseaktiviteten skal vare.
Dans et eventyr
I kan eventuelt vælge et eventyr og lave en lille dans til det. Det kan f.eks. være “De tre Bukke Bruse”, hvor børnene skal lave gadedrengehop hen til broen, trampe over broen, kravle frem som trolden, stange trolden osv. I skal selv finde musik, der passer til jeres eventyr og dans.
OPGAVE 3 Lav en fakkel og en ceremoni for den olympiske ild
Den olympiske ild, der bliver tændt, er en gammel tradition, som indleder de olympiske lege. Det sker ved hjælp af en fakkel, som man bruger til at antænde et bål, der er placeret på et højt tårn. Ilden brænder, så længe olympiaden varer. Bagefter bæres faklen videre til næste olympiade som en slags stafet. Skovvangskolens Olympiade skal selvfølgelig have sin egen olympiske ild. Derfor skal I lave en fakkel, som I kan bruge til at tænde et bål med, og I skal lave en ceremoni for jeres olympiske ild.
Hvad skal I?
-
Beslut om I vil lave faklen selv eller sammen med børnene
-
Lav en fakkel
-
Planlæg en ceremoni for den olympiske ild.
Sådan laver i en fakkel
Lav en hjemmelavet fakkel, som I kan bruge til at tænde den olympiske ild med på skolens bålplads. Som pædagogisk assistent kan man vælge selv at lave faklen på forhånd eller lave faklen som en aktivitet med børnene i god tid inden olympiaden. Hvad vælger I?
Planlæg en ceremoni for den olympiske ild
I skal lave en ceremoni for, hvordan den olympiske ild skal bæres ind på skolens sportsplads, eller hvor olympiaden nu skal afholdes.
Den olympiske ild stammer fra det gamle Grækenland for over 2000 år siden, og den er blevet brugt i de olympiske lege siden 1928. Ilden brænder, mens olympiaden står på. Bagefter bæres den videre til det land, som skal være vært ved de næste olympiske lege. Ilden er blevet båret videre til fods, med fly, skib, kørestol, kano og ved hjælp af en kamel, så mulighederne er mange.
Husk at beregne, hvor lang tid der skal bruges på ceremonien, så I senere kan skrive det ind i dagens program.
> Læs mere om den olympiske ild
OPGAVE 4 Lav medaljer og en ceremoni for medaljeoverrækkelsen
Når alle discipliner i en olympiade er gennemført, bliver der udnævnt nogle vindere. Men alt det med vindere og tabere kan være følsomt, når det handler om børn, da nogle kan blive kede af at tabe. Derfor skal I gøre jer nogle pædagogiske overvejelser over, hvorvidt der skal være guld-, sølv- og bronchemedaljer, om der kun skal medalje til guldvinderen, eller om alle måske skal have en medalje for at have deltaget i legene. I skal også fremstille medaljerne.
Sådan laver I medaljer
Klip runde medaljer ud i pap, lav et hul og kom et stykke snor igennem hullet. Dekorér medaljen. I kan også lave medaljerne i træ, hvis I har adgang til sløjdlokalet på skolen, eller beklæde papmedaljerne med sølvpapir. Det hører også med til opgaven, at I overvejer, om det skal være en aktivitet, som I laver sammen med børnene.
Hvad skal I?
-
Beslut hvem der skal have medaljer
-
Beslut om medaljerne skal laves sammen med børnene
-
Lav medaljerne
-
Planlæg en ceremoni for medaljeoverrækkelsen.
Ceremoni for medaljeoverrækkelsen
I skal beslutte jer for, hvor mange medaljer der skal overrækkes og til hvem. Som pædagogisk assistent vil man typisk tale med ens kolleger om, hvad der passer til elevgruppen og de aktiviteter, man skal lave. Derfor skal I diskutere, om I synes, der skal være medaljer til alle, medaljer kun til guldvinderne eller medaljer til både guld-, sølv- og bronzevinderne.
Husk at beregne, hvor lang tid I vil bruge på selve medaljeoverrækkelsen, så det kan komme med i dagens program.
OPGAVE 5 Køb frugt og læg et budget
I skal nu beslutte jer for, hvilken frugt børnene skal have at spise, inden olympiaden starter, så de har en masse energi, de kan brænde af. I skal beslutte, hvilken og hvor meget frugt I vil købe. I må købe frugt og bær for 250 kr. i alt. Børnene behøver ikke få en hel frugt hver. I må gerne skære frugten i mindre stykker, så den kan deles, og I må også gerne købe bær og vindruer. Skovvangskolen serverer kun økologisk mad for børnene, derfor skal den frugt, I køber, selvfølgelig også være økologisk.
Frugt er godt før motion
Frugt er godt, når man skal bevæge sig. Frugt er en god vej til energi, da det forlader mavesækken hurtigt og kommer ud i blodet og videre ud i musklerne. Det er derfor mere behageligt at bevæge sig efter at spist frugt end efter et almindeligt måltid.
I skal gå efter frugter, der indeholder meget kulhydrat, men få fibre og kun lidt fedt, da fibre og fedt bliver liggende længere i mavesækken og dermed giver en mere fyldt mave, end frugt gør.
Sæt jer ind i forskellige frugters indhold af kulhydrater, fedt og fibre og beslut, hvad I vil servere for børnene.
Læg de frugter og bær, I ønsker at købe, i varekurven, så I kan se, hvad det hele koster.
> Nemlig.com
Hvad skal I?
-
Find ud af hvilken slags frugt og evt. bær børnene skal have inden olympiaden
-
Læg et budget for indkøb af frugt og bær.
Lav et budget
Lav en oversigt over, hvilken slags frugt og bær I vil købe, hvor meget I vil købe, og hvad den samlede pris bliver.
OPGAVE 6 Lav et program for olympiaden
I skal lave et program for, hvordan olympiaden skal forløbe. Programmet må højst vare tre timer og skal være en oversigt over, hvornår olympiaden starter, hvornår den olympiske ild bæres ind, hvad tid de forskellige discipliner starter og slutter, hvornår der er pause, hvornår der er afsluttende dans, og hvad tid der overrækkes præmier.
Program
Lav et skema, hvor I skriver de forskellige discipliner ind i et tidsplan. Programmet starter med en introduktion til dagens program, mens børnene spiser frugt. Her forklarer I børnene, hvad en olympiade er, hvad dagens program går ud på, og I inddeler dem i hold. Herefter starter selve olympiaden.
I skal altså lave en plan for, hvornår de forskellige discipliner starter og slutter. Husk at der skal afsættes tid til at forklare børnene, hvordan de forskellige aktiviteter foregår, og at der skal være pauser undervejs. Til sidst skal der afsættes tid til at overrække medaljer.
Programmet må højst vare tre timer.
Hvad er en olympiade?
Skriv en kort tekst, der forklarer, hvad en olympiade er. Teksten skal læses højt for børnene som intro til dagen. Husk at den skal tilpasses målgruppen, altså børn i seks års-alderen.
Hvad skal I?
-
Lav et program, der varer højst tre timer i alt og består af:
1. Intro og frugt
2. Den olympiske ild tændes
3. Afvikling af discipliner
4. Afvikling af dans
5. Medaljeoverrækkelse.
-
Lav en tekst til børnene om, hvad en olympiade er. Teksten skal læses op for børnene som introduktion til dagen.