Lærervejledning tømrer
I dette forløb bliver eleverne sat i rollen som tømrer. De skal lære om uddannelsen og faget, og de skal løse en konkret opgave, som man typisk kan blive stillet som tømrer; nemlig at lave et tilbud på et brændely for en kunde. Bagefter skal de fremlægge deres arbejde og besøge en erhvervsskole. Til sidst arbejder de med deres individuelle kompetencer og søger en fiktiv stilling eller praktikplads som tømrer.
Eleverne skal arbejde i grupper. Forløbet er tilrettelagt, så opgaverne kan løses på forskellige niveauer og fordeles blandt eleverne ud fra deres respektive sociale og faglige kompetencer. Forløbet kan evt. bruges som et ‘prøveforløb’, der klæder eleverne på til den obligatoriske projektopgave i 9. klasse, idet samarbejdsformen og det opsøgende arbejde ligner projektarbejdsformen. Materialet kan også med fordel bruges i kombination med brobygning, hvor klassen besøger en erhvervsuddannelse som en del af forløbet, eller det kan bruges som et forløb til en temauge.
> Læs mere om din rolle som lærer
Beskrivelse af forløbet trin for trin
> Trin 1) Tænk som en faglært (2-4 lektioner)
Eleverne sætter sig ind i, hvad det vil sige at gå på uddannelsen, og hvordan det er at arbejde som tømrer.
> Trin 2) Bliv rystet sammen i teamet (3-6 lektioner)
Eleverne laver en teambuilding-øvelse, afstemmer deres forventninger til gruppearbejdet og laver en gruppekontrakt.
> Trin 3) Løs en konkret opgave (10-12 lektioner)
Eleverne skal nu løse en konkret opgave; man kan blive stillet som tømrer. I dette tilfælde at udarbejde et tilbud til en kunde, der ønsker at få bygget et brændely. Eleverne skal sætte sig ind i forskellige træsorter, bæredygtig skovdrift og træ som et klimavenligt byggemateriale. Bagefter skal de beregne, hvad det vil koste at bygge et brændely og skrive et tilbud til kunden. Her er det muligt at undervisningsdifferentiere, så nogle af eleverne nu undersøger, om det vil være en god forretning at sætte brændelyet i produktion, mens andre elever springer den opgave over.
> Trin 4) Præsenter løsningen for chefen (4-5 lektioner)
Eleverne præsenterer deres arbejde for 'chefen' (dig og resten af klassen) f.eks. ved hjælp af plancher, en powerpoint eller en video. De retter deres arbejde til efter den feedback, de får. Denne præsentation kan evt. efterfølgende også bruges til skole/hjem-samtalen, hvis jeres skole arbejder med elevstyrede skole/hjem-samtaler.
> Trin 5) Evaluer jeres gruppearbejde (1 lektion)
Eleverne snakker om, hvordan det er gået med deres gruppearbejde, og om de overholdt deres aftaler.
> Trin 6) Prøv dig selv af – besøg erhvervsuddannelsen (6-12 lektioner)
Eleverne besøger en erhvervsskole og prøver at bygge et brændely. Aftal gerne det specifikke indhold med erhvervsskolen på forhånd. I boksene herunder findes en liste over erhvervsskoler, der udbyder uddannelsen til tømrer, samt en vejledning, du kan sende til den erhvervsskole, I gerne vil besøge.
Hvis ikke I har mulighed for at besøge en erhvervsskole, kan det sagtens lade sig gøre at gennemføre forløbet alligevel. Måske kan I besøge et lokalt tømrerfirma, som gerne vil fortælle om arbejdspladsen og deres opgaver. En anden mulighed kan være, at I bygger brændelyet i sløjdlokalet hjemme på skolen.
> Trin 7) Søg job eller praktikplads som tømrer (4-6 lektioner)
Eleverne interviewer hinanden to og to og bliver klogere på deres egne kompetencer, og hvordan de passer til de kompetencer, det er godt at have som tømrer. Til sidst skriver de en ansøgning og laver et cv (evt. via en video) og søger et fiktivt job som tømrer. De kan også vælge at skrive cv og ansøgning til f.eks. et tømrerfirma eller et byggemarked, hvor de gerne vil i erhvervspraktik.
Produkter
-
Gruppekontrakt
-
Tilbud til en kunde
-
SWOT-analyse
-
Målgruppeanalyse
-
Powerpoint, plancher eller video til fremlæggelse af elevernes arbejde
-
Jobansøgning og cv.
Fag
Primært fag er dansk og job & uddannelse. Desuden kan matematik samt håndværk & design indgå.
Tidsforbrug
30-46 lektioner. Tidsforbruget afhænger af, om I vælger at gennemgå alle trin og alle opgaver i hvert trin, samt om I besøger en erhvervsskole, og hvad I aftaler med erhvervsskolen.
Læringsmål
Eleverne opnår viden om:
-
Uddannelsen og faget tømrer
-
Erhvervsuddannelser generelt
-
Teambuilding og gruppearbejde
-
Forskellige træsorter
-
Bæredygtig skovdrift
-
Kommunikationsprodukter og kommunikationskanaler
-
Afklaring af egne kompetencer
-
Jobsøgning
Eleverne får styrket deres evne til at:
-
Researche
-
Samarbejde i et team
-
Udvikle ideer og tænke kreativt
-
Formidle deres resultater
-
Fremlægge deres arbejde
-
Reflektere over egne kompetencer
-
Evaluere arbejdsproces og gruppearbejde.
Tegn på læring
Eleverne:
-
Stiller relevante spørgsmål til opgaverne
-
Arbejder struktureret med opgaverne
-
Kommer med kvalificerede løsningsforslag
-
Kommunikerer deres løsning på tilfredsstillende vis
-
Reflekterer over deres proces og produkt.
Liste over erhvervsskoler
Her kommer en liste over erhvervsskoler, som tilbyder uddannelsen til tømrer. I boksen til højre finder du en vejledning, du kan sende til den erhvervsskole, I ønsker at besøge.
REGION NORDJYLLAND
EUC Nord
M P Koefoeds Vej 10, 9800 Hjørring
E-mail: info@eucnord.dk
Tlf: 7224 6000
www.eucnord.dk
(både grund- og hovedforløb)
TechCollege
Øster Uttrup Vej 1, 9000 Aalborg
E-mail: tcaa@tcaa.dk
Tlf: 7250 5200
(både grund- og hovedforløb)
Himmerlands Erhvervs- og
Gymnasieuddannelser
Østre Boulevard 10, 9600 Aars
E-mail: heg@heguddannelser.dk
Tlf: 9698 1000
www.HEGuddannelser.dk
(både grund- og hovedforløb)
EUC Nordvest
Bjørnevej 9, 7700 Thisted
E-mail: euc@eucnordvest.dk
Tlf: 9919 1919
(både grund- og hovedforløb)
REGION MIDTJYLLAND
Uddannelsescenter Holstebro
Døesvej 70, 7500 Holstebro
E-mail: info@ucholstebro.dk
Tlf: 9912 2222
(både grund- og hovedforløb)
Skive College
Kongsvingervej 1, 7800 Skive
E-mail: skivecollege@skivecollege.dk
Tlf: 9914 9200
(både grund- og hovedforløb)
Mercantec
Håndværkervej 9, 8800 Viborg
E-mail: mercantec@mercantec.dk
Tlf: 8950 3300
(både grund- og hovedforløb)
Tradium
Blommevej 40, 8930 Randers NØ
E-mail: info@tradium.dk
Tlf: 7011 1010
(både grund- og hovedforløb)
Herningsholm Erhvervsskole
Lillelundvej 21, 7400 Herning
E-mail: mail@herningsholm.dk
Tlf: 7213 4500
(både grund- og hovedforløb)
College360
Bredhøjvej 8, 8600 Silkeborg
E-mail: info@college360.dk
Tlf: 7536 0360
(både grund- og hovedforløb)
Den jydske Haandværkerskole
Ellemosevej 25, 8370 Hadsten
E-mail: djh@djhhadsten.dk
Tlf: 8937 0100
(både grund- og hovedforløb)
Aarhus Tech
Halmstadgade 6, 8200 Aarhus N
E-mail: mail@aarhustech.dk
Tlf: 8937 3533
(både grund- og hovedforløb)
Learnmark Tech
Vejlevej 150, 8700 Horsens
E-mail: info@learnmark.dk
Tlf: 8816 3600
(både grund- og hovedforløb)
REGION SYDDANMARK
Syddansk Erhvervsskole, Vejle
Boulevarden 36, 7100 Vejle
E-mail: sde@sde.dk
Tlf: 7010 9900
(både grund- og hovedforløb)
Syddansk Erhvervsskole, Odense
Risingsvej 60, 5000 Odense C
E-mail: sde@sde.dk
Tlf: 7010 9900
(både grund- og hovedforløb)
Hansenberg
Skovvangen 28, 6000 Kolding
E-mail: hansenberg@hansenberg.dk
Tlf: 7932 0100
(både grund- og hovedforløb)
Rybners
Spangsbjerg Møllevej 72, 6700 Esbjerg
E-mail: info@rybners.dk
Tlf: 7913 4511
(både grund- og hovedforløb)
EUC Syd
Stegholt 36, 6200 Aabenraa
E-mail: eucsyd@eucsyd.dk
Tlf: 7412 4242
(både grund- og hovedforløb)
Svendborg Erhvervsskole &
Gymnasier
Porthusvej 71A, 5700 Svendborg
E-mail: mail@sesg.dk
Tlf: 7222 5700
(både grund- og hovedforløb)
REGION SJÆLLAND
EUC Nordvestsjælland
Absalonsvej 20, 4300 Holbæk
E-mail: eucnvs@eucnvs.dk
Tlf: 7229 0100
(både grund- og hovedforløb)
Roskilde Tekniske Skole
Søndre Mellemvej 4, 4000 Roskilde
E-mail: rts@rts.dk
Tlf: 4630 0400
(både grund- og hovedforløb)
EUC Sjælland, Køge
Campusbuen 31, 4600 Køge
E-mail: eucsj@eucsj.dk
Tlf: 5575 3300
(både grund- og hovedforløb)
EUC Sjælland, Næstved
Jagtvej 2, 4700 Næstved
E-mail: eucsj@eucsj.dk
Tlf: 5575 3300
(både grund- og hovedforløb)
ZBC Slagelse
Bredahlsgade 1, 4200 Slagelse
E-mail: zbc@zbc.dk
Tlf: 5578 8888
(både grund- og hovedforløb)
CELF, Nykøbing F
Kringelborg Alle 7, 4800 Nykøbing F
E-mail: celf@celf.dk
Tlf: 5488 8888
(både grund- og hovedforløb)
REGION HOVEDSTADEN
U/NORD Hillerød
Milnersvej 48, 3400 Hillerød
E-mail: info@unord.dk
Tlf: 4829 0000
(både grund- og hovedforløb)
NEXT Uddannelse, Rødovre
Tæbyvej 65, 2610 Rødovre
E-mail: next@nextkbh.dk
Tlf: 3388 0000
(både grund- og hovedforløb)
NEXT Uddannelse, København
Rebslagervej 11, 2400 København NV
E-mail: next@nextkbh.dk
Tlf: 3388 0000
(både grund- og hovedforløb)
Fokus på samarbejdet
Da evnen til at samarbejde i et team er vigtig på langt de fleste arbejdspladser, kan du med fordel tænke ind i forløbet, at du løbende snakker med eleverne om, hvordan det går med at overholde gruppekontrakten, og om der eventuelt er behov for justeringer.
Fælles mål dansk
Eleven kan:
-
Indsamle oplysninger og disponere indholdet.
-
Organisere samarbejde om fremstilling.
-
Fremstille større multimodale produktioner.
Eleven har viden om:
-
Produktionsplanlægning, roller, faser, ressourcer, opgavetyper og deadlines
-
Komplekse fremstillingsprocesser.
-
Varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper.
-
Formidlingsformer.
Fælles mål job & uddannelse
Eleven kan:
-
Redegøre for mulige sammenhænge mellem uddannelse og job
-
Vurdere forhold i arbejdsliv med betydning for valg af uddannelse og job
Eleven har viden om:
-
Egne ressourcer, forudsætninger og karriereønsker
-
Uddannelses-, job- og karriereveje i forhold til ønsker og forudsætninger
-
Sammenhæng mellem karriereveje, personlige værdier, interesser og færdigheder
-
Uddannelsesveje og senere jobmuligheder lokalt, nationalt og internationalt