top of page

Lærervejledning kok 

I dette forløb bliver eleverne sat i rollen som kok. De skal lære om uddannelsen og faget, og de skal løse en konkret opgave, som man typisk kan blive stillet som kok; nemlig at finde lokale råvareproducenter og vilde råvarer og bruge det til at beskrive et nyt koncept for en restaurant. Bagefter skal de fremlægge deres arbejde og besøge en erhvervsskole. Til sidst arbejder de med deres individuelle kompetencer og søger en fiktiv stilling som kok eller en praktikplads i en café eller restaurant.

 

Eleverne skal arbejde i grupper. Forløbet er tilrettelagt, så opgaverne kan løses på forskellige niveauer og fordeles blandt eleverne ud fra deres respektive sociale og faglige kompetencer. Forløbet kan evt. bruges som et ‘prøveforløb’, der klæder eleverne på til den obligatoriske projektopgave i 9. klasse, idet samarbejdsformen og det opsøgende arbejde ligner projektarbejdsformen. Materialet kan også med fordel bruges i kombination med brobygning, hvor klassen besøger en erhvervsuddannelse som en del af forløbet, eller det kan bruges som et forløb til en temauge. 

> Læs mere om din rolle som lærer
 

Forløbets opbygning trin for trin

> Introduktion til forløbet

> Trin 1) Tænk som en faglært (2-4 lektioner)

Eleverne sætter sig ind i, hvad det vil sige at gå på uddannelsen, og hvordan det er at arbejde som kok.


> Trin 2) Bliv rystet sammen i teamet (3-6 lektioner)

Eleverne laver en teambuilding-øvelse, afstemmer deres forventninger til gruppearbejdet og laver en gruppekontrakt.


> Trin 3) Løs en konkret opgave (10-12 lektioner)

Eleverne skal nu løse en konkret opgave; nemlig at finde lokale fødevareproducenter og vilde råvarer og beskrive et nyt koncept for en restaurant med udgangspunkt i de råvarer, de har fundet. Eleverne bliver opfordret til at kontakte en eller flere fødevareproducenter og spørge, om de vil donere smagsprøver og/eller møde op på skolen og fortælle om deres produkter og arbejdet bag. Det er muligt at differentiere undervisningen, så opgaverne fordeles blandt eleverne ud fra deres kompetencer, eller så nogle elever springer nogle af opgaverne over.  


> Trin 4) Præsenter løsningen for chefen (4-5 lektioner)
Eleverne præsenterer deres arbejde for 'køkkenchefen' og 'restaurantens ejer' (dig og resten af klassen). Det gør de ved hjælp af f.eks. plancher, en powerpoint eller en video og evt. med besøg af en lokal fødevareproducent, der medbringer smagsprøver. Efter fremlæggelsen retter eleverne deres arbejde til efter den feedback, de får. Præsentationen kan evt. efterfølgende bruges til skole/hjem-samtalen, hvis jeres skole arbejder med elevstyrede skole/hjem-samtaler.

> Trin 5) Evaluer jeres gruppearbejde (1 lektion)

Eleverne snakker om, hvordan det er gået med deres gruppearbejde og med at overholde deres aftaler. 


> Trin 6) Prøv dig selv af – besøg erhvervsskolen (6-12 lektioner)
Eleverne besøger en erhvervsskole, der udbyder uddannelsen til kok. Her vil de få mulighed for at prøve nogle af de teknikker, man bruger i køkkenet. Det kan f.eks. være, de kan prøve at tilberede kartoffelchips på forskellig vis eller lærer, hvordan man kan forvandle et blomkålshoved til forskellige spændende retter på menukortet.
 

Aftal gerne det specifikke indhold med erhvervsskolen på forhånd. I boksen herunder findes en liste over erhvervsskoler, der udbyder uddannelsen til gastronom, samt en vejledning, du kan sende til den erhvervsskole, som I gerne vil besøge. Bemærk at der er en del erhvervsskoler, som kun udbyder grundforløbet til kokkeuddannelsen. Hvis I gerne vil møde nogle kokkeelever, som allerede har været i praktik i et køkken og derfor ved mere om faget, skal I besøge en skole, der udbyder hovedforløbet.


Hvis ikke I har mulighed for at besøge en erhvervsskole, kan I f.eks. lave en aftale med en lokal restaurant, som har kokkeelever, og besøge restauranten for at snakke med køkkenchefen og en kokkeelev, eller måske kan de komme ud og besøge jer på skolen. I kan evt. kontakte Kokkeforeningen Danmarks ungdomsafdeling og finde en kokkeelev derigennem. Alternativt kan I gå i skolekøkkenet og prøve at lave nogle retter, som passer til det koncept, eleverne har udviklet. 


> Trin 7) Søg job eller praktikplads som kok (4-6 lektioner)
Eleverne interviewer hinanden to og to og bliver klogere på deres egne kompetencer, og hvordan disse passer til de kompetencer, det er godt at have som kok. Til sidst skriver de en ansøgning og laver et cv (evt. via en video) og søger et fiktivt job som kok. De kan også skrive en ansøgning til en café eller restaurant, hvor de gerne vil i erhvervspraktik.

Liste over erhvervsskoler


Liste over erhvervsskoler, som tilbyder uddannelsen til kok. Bemærk at nogle skoler både udbyder grund- og hovedforløb, mens andre kun udbyder grundforløbet. I boksen til højre finder du en vejledning, du kan sende til den erhvervsskole, I ønsker at besøge. 

REGION NORDJYLLAND

EUC Nord

M.P. Koefoeds Vej 10, 9800 Hjørring

E-mail: info@eucnord.dk

Telefon: 7224 6000

www.eucnord.dk

(både grund- og hovedforløb)
 

TechCollege 

Rørdalsvej 10, 9000 Aalborg

E-mail: tcaa@tcaa.dk

Telefon: 7250 5300

www.techcollege.dk

(både grund- og hovedforløb)

EUC Nordvest

Mosegårdsvej 10, Vodstrup, 7900 Nykøbing M

E-mail: euc@eucnordvest.dk

Telefon: 9919 1919
www.eucnordvest.dk

(kun grundforløb)

 

Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, Aars  

Østre Boulevard 10, 9600 Aars

E-mail: heg@heguddannelser.dk

Telefon: 9698 1000

www.heguddannelser.dk

Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, Hobro 

Kirketoften 7, 9500 Hobro

E-mail: heg@heguddannelser.dk

Telefon: 9698 1000

www.heguddannelser.dk

(kun grundforløb)

REGION MIDTJYLLAND

Tradium 

Vester Alle 26, 8900 Randers

E-mail: info@tradium.dk

Telefon: 7011 1010

www.tradium.dk

(kun grundforløb)

 

Skive College 

Kongsvingervej 1, 7800 Skive

E-mail: skivecollege@skivecollege.dk

Telefon: 9914 9200
www.skivecollege.dk

(kun grundforløb)

 

Viden Djurs 

Århusvej 49, 8500 Grenaa

E-mail: info@videndjurs.dk

Telefon: 8758 0400

www.videndjurs.dk

(kun grundforløb)

 

Aarhus Tech

Halmstadgade 6, 8200 Aarhus N

E-mail: mail@aarhustech.dk
Telefon: 89373533

www.aarhustech.dk

(både grund- og hovedforløb)

 

Mercantec 

H.C. Andersens Vej 9, 8800 Viborg

E-mail: mercantec@mercantec.dk

Telefon: 8950 3300

www.mercantec.dk

(kun grundforløb)

 

Uddannelsescenter Holstebro

Døesvej 70, 7500 Holstebro

E-mail: info@ucholstebro.dk
Telefon: 9912 2222

Web: ucholstebro.dk
(både grund- og hovedforløb)

College360

Bredhøjvej 8, 8600 Silkeborg

E-mail: info@college360.dk

Telefon: 7536 0360

www.college360.dk

(både grund- og hovedforløb)

 

UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern
Skolebyen 5, 6900 Skjern
E-mail: uc@ucrs.dk
Telefon: 9680 1500
www.ucrs.dk

(kun grundforløb)

Learnmark Tech  

Vejlevej 150, 8700 Horsens

E-mail: info@learnmark.dk

Telefon: 8816 3600

www.learnmark.dk

(kun grundforløb)

REGION HOVEDSTADEN

U/Nord Hillerød 

Milsnersvej 48, 3400 Hillerød

E-mail: info@unord.dk
Telefon: 48290000
www.unord.dk

(både grund- og hovedforløb)
 

Ho­tel- og Re­stau­rantsko­len

Vigerslev Allé 18, 2500 Valby

E-mail: hrs@hrs.dk

Telefon: 3386 2200

www.hrs.dk
(både grund- og hovedforløb)
 

REGION SYDDANMARK

Syddansk Erhvervsskole
Boulevarden 36, 7100 Vejle
E-mail: sde@sde.dk
Telefon: 7010 9900
www.sde.dk
(kun grundforløb)

Hansenberg  

Skovvangen 28, 6000 Kolding

E-mail: hansenberg@hansenberg.dk

Telefon: 7932 0100
www.hansenberg.dk

(både grund- og hovedforløb)
 

Rybners 

Spangsbjerg Møllevej 72, 6700 Esbjerg

E-mail: info@rybners.dk

Telefon: 7913 4511

www.rybners.dk

(både grund- og hovedforløb)

 

EUC Syd, Aabenraa

Stegholt 36, 6200 Aabenraa

E-mail: eucsyd@eucsyd.dk
Telefon: 7412 4242

www.eucsyd.dk

(både grund- og hovedforløb)

 

EUC Syd, Haderslev

Christen Kolds Vej 20, 6100 Haderslev

E-mail: eucsyd@eucsyd.dk

Telefon: 7412 4242

www.eucsyd.dk

(kun grundforløb)

 

EUC Syd, Tønder

Plantagevej 35, 6270 Tønder

E-mail: eucsyd@eucsyd.dk

Telefon: 7412 4242

www.eucsyd.dk

(kun grundforløb)
 

EUC Syd, Sønderborg 

Hilmar Finsens Gade 18, 6400 Sønderborg

E-mail: eucsyd@eucsyd.dk

Telefon: 7412 4242

www.eucsyd.dk

(kun grundforløb)
 

Kold College

Landbrugsvej 55, 5260 Odense S

E-mail: koldcollege@koldcollege.dk
Telefon: 6313 2043

www.koldcollege.dk

(grund- og hovedforløb)

 

Svendborg Erhvervsskole

Ryttervej 65, 5700 Svendborg

E-mail@sesg.dk
Tlf: 7222 5700

www.sesg.dk
(både grund- og hovedforløb)

REGION SJÆLLAND

ZBC Sla­gel­se, Kok­ke- & Tje­ner­sko­len

Valbyvej 69C, 4200 Slagelse

E-mail: zbc@zbc.dk
Telefon: 5578 8888

www.zbc.dk

(både grund- og hovedforløb)

 

ZBC Roskil­de, Slag­te­risko­len

Maglegaardsvej 8, 4000 Roskilde

E-mail: zbc@zbc.dk
Telefon: 5578 8888

www.zbc.dk
(kun grundforløb)

ZBC Køge 

Campusbuen 40, 4600 Køge

E-mail: zbc@zbc.dk
Telefon: 5578 8888

www.zbc.dk

(kun grundforløb)
 

ZBC Ring­s­ted 

Ahorn Alle 3, 4100 Ringsted 

E-mail: zbc@zbc.dk
Telefon: 5578 8888

www.zbc.dk

(kun grundforløb)

 

ZBC Næst­ved 

Handelsskolevej 3, 4700 Næstved

E-mail: zbc@zbc.dk
Telefon: 5578 8888

www.zbc.dk

(kun grundforløb)

ZBC Vor­ding­borg  

Chr Richardtsvej 43, 4760 Vordingborg

E-mail: zbc@zbc.dk
Telefon: 5578 8888

www.zbc.dk

(kun grundforløb)

 

CELF Ny­kø­bing F.

Kringelborg Alle 7, 4800 Nykøbing F

Tlf: 5488 8888

E-mail: celf@celf.dk

www.celf.dk

(både grund- og hovedforløb)

CELF Naks­kov

Søvej 6, 4900 Nakskov

Tlf: 5488 8888

E-mail: celf@celf.dk

www.celf.dk

(kun grundforløb)
 

Produkter

 

  • Gruppekontrakt

  • Menubeskrivelse

  • Konceptbeskrivelse

  • Kommunikationsprodukter

  • Powerpoint, plancher eller video til fremlæggelse af elevernes arbejde

  • Jobansøgning og cv.

Fag

Primære fag dansk og madkundskab samt job & uddannelse.

Tidsforbrug

30-46 lektioner. Tidsforbruget afhænger af, om I vælger at gennemgå alle trin og alle opgaver i hvert trin, samt om I besøger en erhvervsskole, og hvad I aftaler med erhvervsskolen. 

Læringsmål

Eleverne opnår viden om:

  • Uddannelsen og faget gastronom

  • Erhvervsuddannelser generelt

  • Teambuilding og gruppearbejde

  • Lokale fødevareproducenter og vilde råvarer

  • Økologi og bæredygtig fødevareproduktion

  • Kommunikationsprodukter og kommunikationskanaler

  • Afklaring af egne kompetencer

  • Jobsøgning


Eleverne får styrket deres evne til at:

  • Researche 

  • Samarbejde i et team

  • Udvikle ideer og tænke kreativt

  • Formidle deres resultater

  • Fremlægge deres arbejde

  • Reflektere over egne kompetencer

  • Evaluere arbejdsproces og gruppearbejde.


Tegn på læring

Eleverne:

  • Stiller relevante spørgsmål til opgaverne

  • Arbejder struktureret med opgaverne

  • Kommer med kvalificerede løsningsforslag

  • Kommunikerer deres løsning på tilfredsstillende vis

  • Reflekterer over deres proces og produkt. 

Fokus på samarbejdet
 

Da evnen til at samarbejde i et team er vigtig på langt de fleste arbejdspladser, kan du med fordel tænke ind i forløbet, at du løbende snakker med eleverne om, hvordan det går med at overholde gruppekontrakten, og om der eventuelt er behov for justeringer. 

 

Vejledning til erhvervsskoler


Her kommer en vejledning, du kan sende til den erhvervsskole, som I skal besøge. Vejledningen sætter rammerne for, hvad der som udgangspunkt skal foregå under besøget, og informerer skolen om, hvordan eleverne har forberedt sig til besøget. 

Fælles mål dansk

 

Eleven kan:

  • Indsamle oplysninger og disponere indholdet.

  • Organisere samarbejde om fremstilling.

  • Fremstille større multimodale produktioner.

Eleven har viden om:

  • Produktionsplanlægning, roller, faser, ressourcer, opgavetyper og deadlines

  • Komplekse fremstillingsprocesser.

  • Varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper.

  • Formidlingsformer.

Fælles mål madkundskab

Eleven kan:

  • Sammensætte velsmagende retter af givne fødevarer

  • Præsentere et selvskabt sundt måltid i et udvalgt medie.

  • Kommunikere målrettet og kreativt om eget madprojekt.

  • Eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning.

Eleven har viden om: ​​

  • Praktisk planlægning af madlavning

  • Madlavnings mål og arbejdsprocesser

  • Digitale virkemidler i kommunikation om mad og sundhed

  • Kvalitetskriterier og produktionsforhold.

  • Bæredygtighedskriterier og produktionsforhold

  • Sammenhæng mellem smag, madglæde og livskvalitet.



Fælles mål job & uddannelse

Eleven kan:

  • Redegøre for mulige sammenhænge mellem uddannelse og job

  • Vurdere forhold i arbejdsliv med betydning for valg af uddannelse og job

Eleven har viden om: ​​

  • Egne ressourcer, forudsætninger og karriereønsker

  • Uddannelses-, job- og karriereveje i forhold til ønsker og forudsætninger

  • Sammenhæng mellem karriereveje, personlige værdier, interesser og færdigheder

  • Uddannelsesveje og senere jobmuligheder lokalt, nationalt og internationalt

bottom of page